در روش آموزشی مونته سوری برای کودکان از چه ابزارهایی استفاده می شود؟

 

ابزارهای مونته سوری شامل 26 قطعه است که با استفاده از تقویت حواس، همه حواس بجز بویایی و چشایی را تقویت می کند.

برای آموزش توانایی بینایی به کودک استوانه های چوبی داده می شود تا آن ها را در سوراخ هایی که در یک تخته سخت چوبی ایجاد شده است جای دهد. این بازی از دسته بازی های مونته سوری است که به درک اندازه ها و آموزش رنگ ها نیز کمک می کند.

 

در زمینه ی درک اندازه ها و بعدها که نیاز به حرکت و تلاش عضلانی بیشتری دارد، آموزش با اشیای بزرگ تر انجام می شود. مواد لازم برای این منظور، مکعب ها، پله های بلند، آجره های بزرگ و اشیایی مانند این است. آجره ها و خانه سازی های چوبی برای درک این منظور مناسبند.

 

در سبک آموزش مونته سوری ،رتمرینات دیگری هم برای درک حس لامسه در نظر گرفته شده اند. برای این منظور کودکان را به لمس کاغذهای صاف یا سنباده ای ، انواع پارچه های صاف و پرز دار یا انواع سطوح لیز و زبر تشویق می کنند.

برای تقویت حس تشخیص رنگ ها و یا ترکیب قطعات با یکدیگر و درک جزء از کل، بازی هایی مانند پازل های چند قطعه ای طراحی شده اند. این سبک پازل ها یکی دیگر از اسباب بازی های مونته سوری هستند که کودک را با آزمون و خطا به سمت جواب درست هدایت می کنند و نیازی به اصلاح اشتباه از جانب آموزگار نیست.

 

روش آموزشی مونته سوری برای کودکان بر تقویت مهارت های دست نیز تاکید بسیار دارد. این سبک از آموزش با در اختیار قرار دادن اشیای واقعی نظیر چاقو یا جارو کودکان را عملا در موقعیت انجام فعالیت های اجتماعی قرار می دهد. هدف آموزش در کلاس های مونته سوری آماده کردن کودکان برای زندگی واقعی است. مهارت های عملکردی، مهارت های متفاوتی هستند که توانایی فراگیر را برای عملکرد مستقل و مفید در خانه، مدرسه و اجتماع بهبود می بخشند. برای کودکانی که امکان استفاده از نمونه های واقعی اشیا را ندارند می توان از بازی های مونته سوری تولید شده استفاده کرد.

 

روش مونته سوری تعدادی بازی ساکت و خاموش را نیز به کار می برد. در این بازی ها، به آرامی سکوتی عمیق در کلاس به وجود می آید و از کودکان خواسته ی می شود به صدای وزوز مگس ها و خش خش برگ درخت ها گوش کنند. پس از آن از صداهایی که با هم متفاوت هستند و به تدریج شبیه هم می شوند، استفاده می شود.

 

درک اندازه های استوانه ها در روش مونته سوری

جمع بندی

 

    از آن جایی که شیوه ی مونته سوری بر مشاهده استوار است، بنابراین کودکان از طریق تجربیات، تحقیق و کشف، به بهترین شکل مفاهیم مختلف را می آموزند. آزادی کودک برای تکرار یک فعالیت سبب می شود کودک بر روی یک موضوع خاص تمرکز کند. اصلی که مونته سوری آن را تنها اصل درست در آموزش می داند.

    در روش آموزشی مونته سوری والد یا مربی هیچگونه مداخله ای در روند انجام کار نمی کند و فقط در نقش یک تسهیلگر کودک را یاری می کند تا بتواند با استفاده از حواس خود به درک محیط اطراف بپردازد.

    استفاده از بازی های مونته سوری می تواند در خانه یا محیط های اجتماعی کودک را برای آموزش متفاوتی از دنیای واقعی یاری کند.

    روش آموزشی مونته سوری برای کودکان اکنون در بیشتر کشورهای جهان جایگاه ویژه ای دارد و با توجه به نکاتی که گفته شد می تواند در آموزش کودکان بسیار مفید و کارآمد باشد.

 

در این مقاله سعی کردیم به به بیانی ساده روش مونته سوری و اصول، اهداف و ابزارهای آن را به شما معرفی کنیم. شما در مورد این شیوه ی آموزشی چه فکر می کنید؟ اگر تجربه ای از بازی های آموزشی مونته سوری یا شرکت در دوره های آموزشی مونته سوری دارید در بخش دیدگاه ها، با ما درمیان بگذارید تا همه ی خوانندگان این مقاله در این باره بیشتر یاد بگیرند.

 

 

 

#دبستان_و_پیش_دبستانی_دخنرانه_آموزش_پیشرو

 

#بهترین_مدرسه_دخترانه_در_اهواز