زندگی عملی و مهارت های زندگی

 

در زندگی عملی کودک می آموزد که چگونه به صورت مستقل از عهده ی کارهای روزمره خودش برآید. به تنهایی غذا بخورد، به تنهایی به دستشویی برود و بدون نیاز به کمک دیگران بتواند خودش را تمیز نگه دارد، به تنهایی پیش غذایش را آماده کند یا لباس هایش را بپوشد. با استفاده از روش آموزشی مونته سوری تمامی این فعالیت ها باعث تقویت اعتماد به نفس کودک شده و مهارت دست هایش را افزایش می دهند. فراگیری مهارت های زندگی، اعتماد به نفس کودکان را افزایش می دهد و باعث می شود کودک در محیط های اجتماعی بتواند بهتر توانایی هایش را بروز دهد.

مهارت های زندگی در روش مونتسوری

فراگیری آگاهانه به کمک حواس پنجگانه

 

با مشاهده ای که دکتر مونته سوری بر روی رفتار کودکان انجام داد پی برد که کودکان تا سن پنج سالگی تمایل دارند با استفاده از حواس خود به درک محیط اطراف و روابط بین اشیا بپردازند. از این روی چنانچه زمینه لازم برای استفاده از حواس برای کودکان فراهم گردد بسیاری از مفاهیم از این راه قابل درک و دریافت می شود. مفاهیمی مانند گرما و سرما، نرم و زبر، مفهوم ارتفاع، میزان صدا یا مزه ها همه از طریق حواس پنجگانه درک می شوند.

هنر تکلم

 

تشویق کودکان به بیان افکارشان از طریق توضیح شفاهی باعث می شود که کودک به درک بیشتری از آنچه که می خواهد بگوید دست یابد. آن ها می آموزند حرف ها را با نشانه گذاری از هم تشخیص دهند و به همین شیوه در خواندن، هجا کردن قواعد و مهارت های خوش نویسی پیشرفت می کنند. نوشتن را در صورتی که خسته کننده نباشد، می آموزند. نتیجه‌ی این کار خواندن است. کودکان هرگز روزی را که نمی توانستند بخوانند و بنویسند، به خاطر نمی‌آورند.

 

آموزش جمعی در روش آموزشی مونته سوری

ریاضیات و علوم طبیعی

 

کودکان از طریق بازی می آموزند که چیزهای پیش رویشان را بشمارند. دسته بندی کردن تعداد اشیا و اختصاص دادن مهره های رنگی به دسته های مختلف باعث می شود که کودک به درک درستی از مفهوم اعداد دست یابد و شمردن برایش آسان شود.

 

همچنین برای درک روابط بین اجسام با آزمایش و آزمون و خطا کودک علوم مختلف را می آموزد. کارکردن با آهنرباها به خوبی می تواند الکترو مغناطیس را به کودک بیاموزد آنگونه که تا ابد در ذهن کودک محفوظ بماند.

 

 

 

 

ریاضیات در روش مونته سوری

فرهنگ

 

در بخش فرهنگ کودکان از کشورهای دیگر می آموزند. به اهمیت محیط زیست و گیاهان و جانواران پرداخته می شود . دانش زمان و هنر موسیقی و اثرات تاریخ در زندگی انسان ها هم مورد آموزش قرار می گیرد.

باید به یاد داشت که آموزش مونتسوری هرگز به پایان نمی رسد زیرا همیشه چیز جدیدی برای یادگیری وجود دارد و میل به یادگیری مادام العمر را ایجاد می کند.

 

 

 

آشنایی با فرهنگ ها با روش مونته سوری

 

 

#دبستان_و_پیش_دبستانی_دخنرانه_آموزش_پیشرو

 

#بهترین_مدرسه_دخترانه_در_اهواز