روش آموزشی مونته سوری برای کودکان چه اهدافی را دنبال می کند؟

 

1. ایجاد آزادی عمل و استفاده از حواس پنجگانه

 

روش مونتسوری روشی کاملا مبتنی بر آزادی عمل و انتخاب فعالیت‌های مورد علاقه در هنگام یادگیری است. با تحقیق و مشاهده ای که بر روی رفتار کودکان صورت گرفت مشخص شد که کودکان نه تنها از کسب نتیجه، که بیشتر از فرایند انجام کار لذت می برند. کودکان دوست دارند که همه چیز را به صورت عملی بیاموزند. به بیان دیگر علاقه ی کودکان ابتدا فرآیند انجام کار و سپس مشاهده ی نتیجه ی کار است.

 

 

 

آزادی عمل کودکان در روش مونته سوری

 

در شش سال ابتدای زندگی آن چه که کودکان نیاز دارند تجربه ی کسب استقلال و روش های برقراری ارتباط با همسالان در محیط های اجتماعی است. آموزش های متد مونته سوری بر پایه ی استفاده از حواس پنجگانه و تجربه ی انجام فعالیت های روزمره به صورت مستقل استوار است. به همین خاطر مواد آموزشی کودکان در روش مونته‌سوری به گونه‌ای طراحی می‌شوند که کودک به وسیله ی آن‌ها، دیدن، لمس کردن، حس کردن، شنیدن و حرکت را بیاموزد.

2. آموزش استقلال به کودکان

 

همیشه هدف از آموزش مونته سوری در کلاسهای درس این است که کودک مستقل شود و بتواند کارهایش را خودش انجام دهد. این امر با دادن فرصت به کودکان حاصل می شود. فرصت هایی برای حرکت کردن، لباس پوشیدن، انتخاب کاری که می خواهند انجام دهند و کمک به بزرگسالان در انجام کارها. هنگامی که کودکان قادر به انجام کارهای خود باشند، اعتماد به نفس و عزت نفس آنها بسیار تقویت می شود و تمام طول زندگی همراهشان خواهد بود.

 

 

 

ایجاد استقلال در کودکان با روش آموزشی مونته سوری

 

بهترین هدیه به کودکان در سنین نوپایی و خردسالی اجازه ی کشف دنیای پیرامون است. شناخت جغرافیا، گیاهان، جانوران، قوانین فیزیک و زمان مهم‌ترین موضوعات دنیای طبیعی است که همگی با استفاده از تقویت حواس قابل درک هستند. روش آموزشی مونته سوری جایگزین بسیار لذت بخشی برای محفوظات تئوری واری است که در محیط مدارس به کودکان آموخته می شود.

3. تشخیص نیازهای کودک با مشاهده ی رفتار

 

یکی دیگر از اهداف روش مونته سوری مشاهده است. این روش والدین را تشویق می کند که کودکان خود را ساعت های متمادی مشاهده کنند تا بتوانند ببینند که کودک چگونه به بررسی محیط می پردازد. مشاهده ی رفتار کودکان این امکان را به والدین می دهد که متناسب با رفتار کودک او را برای برقراری ارتباط بهتر در جامعه آماده کنند. برای مثال کودکی که در رفتارش تمایل به ضربه زدن به اشیا مشاهده می شود نیاز به فعالیتی برای تخلیه احساسات و هیجانات خود دارد، دادن یک طبل یا درام که بتواند آن را بکوبد در ایجاد حس آرامش به کودک کمک بسیار می کند.

4. آگاه سازی والدین برای دادن استقال به کودکان

 

هدف دیگری که این سبک آموزشی دنبال می کند کمک به والدین برای مداخله ی کمتر در امور مربوط به کودک است. در طی این آموزش ها ممکن است کودک دچار اشتباه شود برای مثال غذایی را بریزد یا ظرفی را بشکند در این موارد دیگر نیازی به داد و فریاد نیست در عوض والدین می آموزند که به کودک کمک کنند تا با آرامش اشتباهش را تشخیص دهد و آن را تصحیح کند: ” اوه شما آب را ریخته اید … بیا پارچه ای برداریم و آن را پاک کنیم.” این فرصتی است که از کودک بخواهید تا با شما کارهای عملی برای تصحیح کار اشتباهش انجام دهد.

 

 

 

کمک به ایجاد استقلال در روش آموزشی مونته سوری

 

روش آموزش مونته سوری یک روش سریع برای موفقیت کودک نیست. این روش تضمین نمی کند که هنگامی که کودک به کلاس وارد می شود یک نابغه باشد اما اهمیت روش مونته سوری در دنیای امروز آنجایی مشخص می شود که در کودکانمان به دنبال برتری در رقابت ها می گردیم و کودک را بیشتر به خاطر فرایند کسب نتیجه ی موفقیت آمیزش دوست می داریم. این نوع برخورد با کودکان، ترس از خوب نبودن یا به اندازه ی کافی خوب نبودن را در آنان ایجاد می کند و نسلی متمایل به رقابت های کاذب و برتری جو پرورش می دهد.

 

در حالی که اگر والدین تصمیم بگیرند که کودکان خود را ترغیب کنند که به بهترین نسخه های خود تبدیل شوند و با عزم و پشتکار کار کنند، خلاقانه فکر کنند و در فضای همکاری کار کنند و نه رقابت، این ارزش ها بر عمق ارتباط والدین و فرزندانشان می افزاید.

 

بچه ها انسان هایی هستند که احترام به آن ها به خاطر بی گناهیشان و مسئولیت های بزرگتری که در آینده دارند بر ما واجب است.

 

ماریا مونته سوری

 

 

 

#دبستان_و_پیش_دبستانی_دخنرانه_آموزش_پیشرو

 

#بهترین_مدرسه_دخترانه_در_اهواز