روش مونته سوری از کجا آمد؟

 

روش آموزش مونته سوری از دل اشتیاق متولد شد. این روش حاصل تحقیق و مشاهده ی کودکان توسط اولین پزشک زن ایتالیایی به نام ماریا مونته سوری است. ماریا از دامان مادری حمایتگر پرورش یافت که او را برای تحصیل در رشته ی پزشکی به دانشگاه فرستاد. ماریا مونته سوری اولین پزشک زن ایتالیا شد اما به دلیل تبعیض بزرگ اجتماع، مراکز دولتی او را به خدمت نگرفتند.

 

او در آستانه ی ناامیدی بود که بازی یک کودک خردسال فقیر با یک شی قرمز در کنار جاده او را مجذوب خود کرد. شیوه ی تعامل کودک با آن شی، زندگی او را تحت تاثیر قرار داد و تصمیم گرفت کار خود را با کودکان شروع کند. پس از آن، وی مدیر یک مرکز آموزش به کودکان معلول گردید

 

ماریا مونته سوری

 

 

مشاهده ی محیط پرورش کودکان در آن مرکز و بررسی روش های آموزشی، ماریا را که همیشه دغدغه ی آموزش کودکان را داشت تشویق کرد تا دوباره به دانشگاه برود و این بار در رشته ی تعلیم و تربیت و جامعه شناسی تحصیل کند. وی پس از بررسی روحیات کودکان و مشاهده ی رفتارهای آنان، به جای برنامه های آموزشی موجود، الگوی جدیدی در آموزش ارائه داد که در سرتاسر جهان گسترش یافت و مورد استقبال قرار گرفت.

 

روش آموزشی مونته سوری در ابتدا برای کمک به کودکان کم توان پایه ریزی شده بود اما به تدریج ماریا پی برد که تمامی کودکان در سنین 2.5 تا 6 سالگی نیاز به آموزشی برمبنای استقلال، مشاهده و آزادی عمل دارند تا بتوانند اطلاعات دریافتی از محیط را به درستی تحلیل کنند. این روش آموزشی، بعدها بسیار مورد توجه قرار گرفت و به نام خود ماریا مونته سوری ثبت شد.

 

#دبستان_و_پیش_دبستانی_دخنرانه_آموزش_پیشرو

اصول اساسی روش آموزشی مونته سوری

 

به طور خلاصه اصول اولیه ی آموزش مونته سوری بر پنج اصل استوار است. با بررسی این پنج اصل در می یابیم که چگونه این رویکرد به رشد طبیعی بچه ها در محیطی مناسب منتهی می شود.

اصول روش آموزشی مونته سوری

 

    اصل اول: احترام به کودکان ابتدایی ترین اصل در روش مونته سوری است.

    اصل دوم: در آموزش مونته سوری باید کودکان را به عنوان شخصیت حقیقی مستقل بشناسیم.

    اصل سوم: این روش آموزشی کمک می کند روند رشد کودک را کاملا بشناسیم و درک کنیم.

    اصل چهام: در روش آموزشی مونته سوری بازی کودک، کار و فرایند یادگیری کودک است.

    اصل پنجم: محیط آماده، بهترین چیز در راه آموزش کودک است.

 

از آنجایی که ذهن جوان آماده و مشتاق یادگیری است، چنانچه کودکان در محیط مساعدی قرار بگیرند از محیط خود درس می گیرند و به سرعت اطلاعات جدید را جذب می کنند. ماریا مونتسوری معتقد بود که کودکان می توانند در طی دوره های حساس یادگیری، اطلاعات خاصی را بیاموزند. معلمان مراقب این دوره های حساس هستند تا از منابع و فرصت های لازم برای یادگیری مطلوب به کودکان استفاده کنند.

 

#دبستان_و_پیش_دبستانی_دخنرانه_آموزش_پیشرو

 

#بهترین_مدرسه_دخترانه_در_اهواز