در حال بارگذاری ...
نوشته شده در 19 آبان 1401، ساعت 07:56

• بهترین زمان برای آموزش زبان به کودکان

خلاصه مطلب

از چه سنی بايد به کودک زبان دوم را ياد داد؟

بسياری از کار‌شناسان بر اين باورند هرچه زبان دوم در سنين پايين‌تری به کودک آموزش داده شود احتمال اين‌ که کودک در سال‌های بعد در يادگيری اين زبان موفق‌تر باشد، بيشتر است.

تحقيقات نشان داده بچه‌هايی که زبان دوم ياد می گيرند، هوش اجتماعی بالاتری دارند.

  • بهترین زمان برای آموزش زبان به کودکان

از چه سنی بايد به کودک زبان دوم را ياد داد؟

بسياری از کار‌شناسان بر اين باورند هرچه زبان دوم در سنين پايين‌تری به کودک آموزش داده شود احتمال اين‌ که کودک در سال‌های بعد در يادگيری اين زبان موفق‌تر باشد، بيشتر است.

تحقيقات نشان داده بچه‌هايی که زبان دوم ياد می گيرند، هوش اجتماعی بالاتری دارند.

در سال ۱۹۹۶ يک مقاله در روزنامه نيوزويک منتشر شد که نتايج يک تحقيق را بررسی می کرد. بر اساس اين تحقيق، کودکی که بعد از 10 سالگی شروع به آموختن زبان دوم کند با احتمال کمتری ممکن است بتواند بعدها اين زبان را مانند کسانی که آن زبان، زبان مادری شان است، صحبت کند. نتايج اين تحقيق توسط زبان‌شناسان زيادی تاييد شده است و به دنبال اين تحقيق، تحقيقات بسيار ديگری هم انجام شد که بر همين موضوع تاکيد داشت.

بررسی های بيشتر در مورد يادگيری زبان در سنین پايين نشان داد کودک نه تنها با يادگيری زبان، برخورد اجتماعی اش تقويت می شود و در ارتباط با ديگر بچه‌ها موفق‌تر عمل می کند، بلکه اين مسئله می تواند باعث پيشرفت عملکرد کلی کودک در بقيه دروس در مدرسه نيز بشود.

کار‌شناسان آموزش کودک و زبان‌شناسان معتقدند کودکانی که قبل از دوره نوجوانی به يادگيری زبان دوم بپردازند بهتر می توانند در زمينه تلفظ کلمات به طور صحيح و نزديک به صاحبان اصلی زبان عمل کنند. زبان‌شناسان اين موضوع را به تغييرات فيزيولوژيکی مربوط می دانند که در مغز کودکان در سنين نوجوانی رخ می دهد.

تفاوت هجا‌ها و آوا‌ها در زبان‌های مختلف که باعث تفاوت لهجه‌ها می شود در کودکانی که زبان را قبل از شکل‌ گيری بخش‌های مربوطه در مغز ياد گرفته‌اند کمتر به چشم می آيد.

به همين دليل بهترين سن آموزش زبان به کودک، قبل از 10 سالگی و زمانی است که کودک هنوز در زبان مادری خود هم پيشرفت چندانی نداشته است. البته اين مسئله به هيچ وجه كودك را از يادگيری زبان مادری باز نمی دارد بلکه به پيشرفت آن هم کمک خواهد کرد.

بعضی از والدين نگران اين نکته هستند که ياد دادن زبان دوم در سنین کم ممکن است باعث شود کودک زبان مادری خود را فراموش کند يا اين‌ که در يادگيری زبان مادری و ادبيات آن دچار مشکل شود. در حالی که زیبان شناسان خلاف اين باور را دارند. آن‌ها معتقدند يادگيری زبان دوم به دليل به کارگيری ذهن کودک در استفاده از ترجمه‌ها و معانی کلمات و ساختار جملات می تواند باعث شود زبان مادری خود را هم بار ديگر بياموزد و آن را در کنار زبان دوم ياد بگيرد. توجه کودک به يک زبان جديد می تواند باعث توجه او به ساختارهای زبان و جمله‌بندی ها شود. چيزی که ممکن بود تا آن زمان به آن چندان توجهی نشان داده نشود.

بعضی ها هم ،ادعا می کنند که هر چه آموزش زبان دوم در کودکان زودتر شروع شود بهتر است.

 

• بهترین زمان برای آموزش زبان به کودکان

ویراستار مدرسه
عمومی
19 آبان 1401۲۰ دقیقه مطالعه
خلاصه مطلب

از چه سنی بايد به کودک زبان دوم را ياد داد؟

بسياری از کار‌شناسان بر اين باورند هرچه زبان دوم در سنين پايين‌تری به کودک آموزش داده شود احتمال اين‌ که کودک در سال‌های بعد در يادگيری اين زبان موفق‌تر باشد، بيشتر است.

تحقيقات نشان داده بچه‌هايی که زبان دوم ياد می گيرند، هوش اجتماعی بالاتری دارند.

  • بهترین زمان برای آموزش زبان به کودکان

از چه سنی بايد به کودک زبان دوم را ياد داد؟

بسياری از کار‌شناسان بر اين باورند هرچه زبان دوم در سنين پايين‌تری به کودک آموزش داده شود احتمال اين‌ که کودک در سال‌های بعد در يادگيری اين زبان موفق‌تر باشد، بيشتر است.

تحقيقات نشان داده بچه‌هايی که زبان دوم ياد می گيرند، هوش اجتماعی بالاتری دارند.

در سال ۱۹۹۶ يک مقاله در روزنامه نيوزويک منتشر شد که نتايج يک تحقيق را بررسی می کرد. بر اساس اين تحقيق، کودکی که بعد از 10 سالگی شروع به آموختن زبان دوم کند با احتمال کمتری ممکن است بتواند بعدها اين زبان را مانند کسانی که آن زبان، زبان مادری شان است، صحبت کند. نتايج اين تحقيق توسط زبان‌شناسان زيادی تاييد شده است و به دنبال اين تحقيق، تحقيقات بسيار ديگری هم انجام شد که بر همين موضوع تاکيد داشت.

بررسی های بيشتر در مورد يادگيری زبان در سنین پايين نشان داد کودک نه تنها با يادگيری زبان، برخورد اجتماعی اش تقويت می شود و در ارتباط با ديگر بچه‌ها موفق‌تر عمل می کند، بلکه اين مسئله می تواند باعث پيشرفت عملکرد کلی کودک در بقيه دروس در مدرسه نيز بشود.

کار‌شناسان آموزش کودک و زبان‌شناسان معتقدند کودکانی که قبل از دوره نوجوانی به يادگيری زبان دوم بپردازند بهتر می توانند در زمينه تلفظ کلمات به طور صحيح و نزديک به صاحبان اصلی زبان عمل کنند. زبان‌شناسان اين موضوع را به تغييرات فيزيولوژيکی مربوط می دانند که در مغز کودکان در سنين نوجوانی رخ می دهد.

تفاوت هجا‌ها و آوا‌ها در زبان‌های مختلف که باعث تفاوت لهجه‌ها می شود در کودکانی که زبان را قبل از شکل‌ گيری بخش‌های مربوطه در مغز ياد گرفته‌اند کمتر به چشم می آيد.

به همين دليل بهترين سن آموزش زبان به کودک، قبل از 10 سالگی و زمانی است که کودک هنوز در زبان مادری خود هم پيشرفت چندانی نداشته است. البته اين مسئله به هيچ وجه كودك را از يادگيری زبان مادری باز نمی دارد بلکه به پيشرفت آن هم کمک خواهد کرد.

بعضی از والدين نگران اين نکته هستند که ياد دادن زبان دوم در سنین کم ممکن است باعث شود کودک زبان مادری خود را فراموش کند يا اين‌ که در يادگيری زبان مادری و ادبيات آن دچار مشکل شود. در حالی که زیبان شناسان خلاف اين باور را دارند. آن‌ها معتقدند يادگيری زبان دوم به دليل به کارگيری ذهن کودک در استفاده از ترجمه‌ها و معانی کلمات و ساختار جملات می تواند باعث شود زبان مادری خود را هم بار ديگر بياموزد و آن را در کنار زبان دوم ياد بگيرد. توجه کودک به يک زبان جديد می تواند باعث توجه او به ساختارهای زبان و جمله‌بندی ها شود. چيزی که ممکن بود تا آن زمان به آن چندان توجهی نشان داده نشود.

بعضی ها هم ،ادعا می کنند که هر چه آموزش زبان دوم در کودکان زودتر شروع شود بهتر است.