بازی های ریتمیک و تاثیر آن بر روی کودکان
بازیهای حرکتی (فعال)
در این نوع بازیها،کودک فعالانه جست و خیز میکند، میدود، بالا و پایین میپرد، توپبازی میکند در نتیجه، انرژیاش را تخلیه میکند و مهارتهای بدنیاش را ارتقاء میدهد. بازی در فضای باز، فرصت شناخت باد، حشرات، سایهها، ابرها را به کودک میدهد و او در حین این بازیها، با نکات ایمنی آشنا میشود و یاد میگیرد که از خودش مراقبت کند.
پژوهشی با هدف اثربخشی بازی های حرکتی ريتميک بر ميزان کارکردهای اجرايی کودکان با ناتوانی های يادگيری عصب روان شناختی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمايشی بود. جامعه آماری در اين پژوهش کليه کودکان پسر پيش دبستانی 5 تا 6 ساله شهر بابل در سال تحصيلي 1391-1390 بودند. براي انتخاب نمونه 20 کودک پسر که نمره کمتری در پرسشنامه عصب - روان شناختی کانرز و آزمون برج نپسی دريافت کردند به شيوه نمونه گيری چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه 10 نفره کنترل و آزمايش قرار گرفتند. فعاليت بازی های حرکتی ريتميک به مدت سه ماه و هر هفته 2 جلسه (45 دقيقه ای) به صورت فردی - گروهی بر روی گروه آزمايش انجام شد. يافته ها نشان داد بازی های حرکتی ريتميک در بهبود عملکرد آزمودنی ها در عملکرد مقياس های مشکلات توجهی، مشکلات حافظه و يادگيری و عملکرد حسی - حرکتی موثر است و سبب کاهش اين مشکلات می گردد. همچنين اين بازی ها سبب افزايش مهارت حل مساله - برنامه ريزی و مهارت سازماندهی رفتاری - هيجانی در کودکان با ناتوانی يادگيری عصب روان شناختی در دبستان می شود.